Chris Tap

Chris Tap (1973, Amsterdam)

 Studeerde economie en culturele antropologie, voordat hij fulltime beeldhouwer werd. De afgelopen twaalf jaar ontwikkelde hij als autodidact zijn passie voor het vak. Voor zijn studie van de anatomie, verbleef Chris vaak in dierentuinen om katachtigen te bestuderen. Hij kreeg in Artis de mogelijkheid om de dieren van heel dichtbij te zien, als ze onder narcose gingen voor medische behandeling. Zo kon hij voorzichtig de maten opnemen tot aan de kleinste details: de spieren, de botstructuur, de grootte van de ogen, de afstand tussen de ogen, etc. Hij bestudeerde bijvoorbeeld de jaguar ‘Inaja’ van heel dichtbij.

krachtig en imposant

Voor Chris Tap draait het om dieren. Inspiratie krijgt Chris, als zoon van beeldhouwer Wim Tap, al van jongs af aan en na zijn studietijd besluit hij zich volledig op het beeldhouwen te richten. Zijn beelden van met name wilde dieren zijn krachtig en imposant. De beelden zijn veelal gemaakt van brons of gietmarmer in combinatie met edelstenen. Een bijzondere combinatie waarin het karakter en emotie de bijna perfecte weergave van de dieren onderstreept. Chris is de tweede generatie kunstenaars in zijn familie. Zijn vader, Wim Tap, was een bekende Nederlandse kunstenaar.

Gallery Bell’Arte houdt van emotie. Vanzelfsprekend, want emotie en vakmanschap dragen de beeldhouwkunst. Ook de literatuur. Ontroering is de adem die een boek en een sculptuur leven inblaast. Een bronzen vorm of drukinkt alleen zijn niet voldoende om ons hart te verwarmen. Wat de beeldende kunsten en de literatuur bindt, is de zoektocht naar draagvlak voor het gevoel.

Lees hier een artikel over Chris Tap uit de Telegraaf.

Black jaguar foundation